Op 16 september 2018 om 14:30 uur is het zover dat met groot spektakel het Jules Anneessens orgel na ruim 8 jaar wederom wordt bespeeld en op een manier die daarvoor ondenkbaar was. Een spektakel met twee super jonge organisten Alexander de Bie en Antoine Anneessens en de sopraan Andrea Wittchen. Het programma is gevarieerd van een mashup met ‘Hey brother’, ‘Waiting for love’ en Wake me up’ van Avicii, Mission Impossible, Bach tot een Ave Maria van César Franck. Dit mag u niet missen en de toegang is gratis.

Volledige programma

Jehan Alain (1911-1940) Litanies JA119 – Alexander, orgel

Het bekendste werk van Jehan Alain, de ‘Litanies’ voor orgel, zit vol ritme en symmetrie. Hij verwerkte er het ritme van een trein die over de rails dendert. Met die ritmiek wilde hij de herhaling aanduiden. Een litanie is een gebed dat voortdurend herhaald wordt.

L’Amour Toujours – Antoine, orgel

Bij het stuk ‘L’Amour toujours’ van de flamboyante Italiaanse dj Gigi d’Agostino liet Antoine zich inspireren om speciaal voor dit concert enerzijds de hit L’Amour toujours uit 1999 te mixen met Gigi d’Agostino’s zomerhit ‘In my mind’ uit 2018. Wist je dat de Tielse organist Ben Middeldorp de eerste, zo niet een van de eersten was om dance muziek op orgel te spelen? Het stuk l’Amour toujours werd voor zowel Ben als Antoine een viraal succes op YouTube. Dit en de ontmoeting met Ben inspireerde Antoine om ook populaire muziek op orgel te spelen. Antoine hoopt zo een zo groot mogelijk publiek warm te maken voor orgelklanken.

Mashup Avicii – Antoine, orgel

Wie kent niet de populaire feel good songs: ‘Hey brother’, ‘Waiting for love’ en Wake me up’ van Avicii? Tim Bergling beter bekend onder zijn artiestennaam Avicii was een Zweedse muziekproducent, remixer en dj. Hij stapte dit jaar op 28 jaar uit het leven. Met deze mashup geschreven door Antoine,(dit is een muzikaal verantwoorde mix van twee of meer muzieknummers) brengt hij een ode aan Avicii.

César Franck (1822-1890) Ave Maria – Andrea, sopraan – Alexander, orgel

In dit Ave Maria hoort u prachtige harmonische wendingen in het orgel die verweven zijn met de mooie melodie van de zangstem.

Toccata in d minor J.S. Bach – Antoine, orgel

De Toccata in d minor van J.S. Bach is waarschijnlijk een van de bekendste werken van de jonge Bach. Wanneer de compositie is ontstaan is onduidelijk. Lange tijd werd wel aangenomen dat het door Bach gecomponeerd werd in de tijd dat hij werkzaam was als hoforganist en hofkamermusicus (later: hofconcertmeester) in Weimar (periode 1708-1717). Tegenwoordig wordt het tijdvak 1700-1702 – waarin Bachs gymnasiumtijd in Lüneburg valt alwaar hij studeerde bij de organist-componist Georg Böhm – aangemerkt als ontstaansperiode van het representatieve orgelstuk. Het woord toccata is afgeleid van het Italiaanse woord “toccare” dat aanraken betekent, en duidt op een compositie voor vingerspel met een sterk virtuoze inslag.

Cesar Franck Pièce Héroïque – Alexander, orgel uit: Trois Pièces pour Grand-Orgue 1878

U hoort in dit stuk 2 contrasterende thema’s die het stuk beheersen. Het eerste thema in mineur is het heroïsche thema, het tweede thema in majeur is het lyrische thema. Franck ontwikkelt de thema’s in hun melodische, harmonische en ritmische potentieel. Dit orgelwerk fascineert veel luisteraars en organisten vanwege zijn chromatische harmonische taal, plotselinge modulaties en zijn uitgebalanceerde vorm.

Hornpipe Humoresque – Antoine, orgel

De Hornpipe Humoresque, gecomponeerd door Noel Rawsthorne, is een leuke set van variaties op de bekende Sailor’s Hornpipe, in de stijlen van (en met excuses aan) Bach (Brandenburg Concerto No. 3, 1ste deel), Vivaldi (“Lente”, 1e deel van De Vier Jaargetijden), Arne (Rule Britannia) en Widor (“Toccata” van Symphony for Organ No. 5). Noel Rawsthorne, geboren op 24 december 1929, is een Britse organist / componist. Hij was o.a. organist van de kathedraal van Liverpool van 1955 tot 1980, en kreeg een eredoctoraat in de muziek vanwege de universiteit van Liverpool.

G.F. Händel (1685-1759) “Rejoice, rejoice” – Andrea, sopraan – Alexander, piano

Een feestelijke aria uit ‘The Messiah’ Wachet auf, ruft uns die Stimme, J.S. Bach – Antoine, orgel Wachet auf, ruft uns die Stimme, is een kerk cantate van Johann Sebastian Bach, beschouwd als een van zijn meest volwassen en populaire heilige cantates. Deze koraal-cantate werd voor het eerst uitgevoerd te Leipzig op 25 November 1731.

Mission Impossible – Antoine, orgel

Mission Impossible is een interpretatie van Antoine van de officiële soundtrack van de gelijknamige film van 1996. Het originele stuk is van de hand van Larry Mullen jr. en Adam Clayton. Antoine transponeerde dit werk voor orgel en het is een kwinkslag naar de 6de film die sedert deze zomer in de bioscoopzalen draait.

Franz Liszt (1811-1886) – Alexander, orgel

Präludium und Fuge über den Namen BACH S 260 Dit monumentale orgelwerk van Franz Liszt is een orgelfantasie over de noten van de naam B-A-C-H. Als men deze noten achter elkaar speelt ontstaat een kleine melodie, die het thema vormt voor dit werk. Dit thema heeft Liszt op veel verschillende manieren verwerkt. Het is steeds weer in diverse vormen te horen door de hele fantasie heen.

Over de muzikanten: 
Andrea Wittchen, Alexander de Bie en Antoine Anneessens

De lyrische sopraan Andrea Wittchen, concert- en operazangeres en een ervaren zangpedagoge , en mime/theater aan de Theaterschool van de Hogeschool voor de Kunsten Amsterdam (1990-1994). Alle opleidingen sloot zij met succes af. Andrea Wittchen nam als soliste deel aan diverse masterclasses, o.a. op het Belcanto Festival in Dordrecht, de Zomer Akademie Zutphen bij Johannette Zomer, de Springiersbacher Meisterkurse in Duitsland, de Nordfjord International Opera Workshop met o.a. de Italiaanse dirigent Dante Mazzola, die verbonden is aan het operahuis La Scala in Milaan. Andrea heeft grote affiniteit met de oude traditie van het Italiaanse Belcanto en laat zich hierin coachen door Wilma Driessen. Een specialiteit van Andrea is het zingen van Spaanse klassieke liederen alsook eeuwenoude Noorse liederen. Haar optredens brachten haar naar diverse concert- en theaterpodia in heel Europa.

Alexander de Bie

Geboren 23 juni 2001, heeft al vanaf zeer jonge leeftijd een passie voor klassieke muziek en orgel en piano. Sinds zijn 5e kreeg hij pianoles van zijn vader Jack de Bie, en vanaf zijn 6e orgelles van Jos van de Kooy, Jong Talent-klas van het Koninklijk Conservatorium Den Haag. Sinds 2017 zit hij voor hoofdvak piano bij Nino Gvetadze op het Sweelinck Academie Conservatorium Amsterdam. Alexander geeft regelmatig concerten als organist, als pianist en met zijn ensemble Jong Barok. Hij heeft opgetreden in bijvoorbeeld de Westerkerk, het Orgelpark, het Concertgebouw Amsterdam, de St. Jans Kathedraal Den Bosch, St. Jan in Gouda, de Grote Kerk te Breda en de Laurenskerk te Rotterdam. In 2016 was hij actieve deelnemer bij het Internationale Orgelfestival te Haarlem waar hij les kreeg van gerenommeerde organisten. In 2018 participeerde Alexander weer als actief deelnemer aan het Internationaal Orgelfestival te Haarlem en speelde hij op het slotconcert. In 2017 was hij 4e prijswinnaar van het Govert van Wijn Orgelconcours in Maassluis.

Antoine Anneessens

Geboren te Oostende op 31 juli 2001. Antoine was acht toen hij zijn muzikale tocht begon. Hij leerde blokfluit spelen bij het muziekatelier te Bredene. Hij is nog steeds actief lid van het ensemble Ocarina. Op zijn negende hoorde Antoine de organist Paul Pijpops orgel spelen. Zo’n groot instrument met zo veel klanken wilde Antoine ook kunnen bespelen. Kort daarna werd Paul de leraar van Antoine en combineerde hij orgel- met harmoniumlessen. Van september 2013 tot juni 2016 volgde Antoine orgelles aan het Conservatorium aan Zee (Oostende) bij Jean Pierre Hautekiet. Sinds september 2016 volgt Antoine les aan de Stedelijke Academie voor Muziek en Woord te Blankenberge bij Gert Amerlinck. De droom van Antoine is om een “muzikale reis” te maken op de diverse orgels gebouwd door zijn voorvaderen. Zijn passie voor muziek wil Antoine met zoveel mogelijk mensen delen. En dit wil hij doen door zowel klassieke als hedendaagse pop muziek op het orgel tot waarde te laten komen. Wil je wat meer zien en horen over hem, bekijk dan zijn Youtube kanaal onder de naam “Antoine Anneessens”.